Cypern 201m4

Onsdag 17 september

Vi blir körda av Göran till Landvetters flygplats kl 10.30. Vårt plan skulle gå kl. 12.15. Vi blev försenade för att planet inte kom in i tid. Det fick gå ned i Köpenhamn för att en person blivit sjuk. Vi lyfte kl. 13.45. Detta påverkades så att vi inte hann med flyget i Istanbull där vi skulle träffa de andra, som kom från Stockholm och Köpenhamn. Nu fick vi boka om och kom iväg
Kl.23.30. Nu hade vi väntat på Landvetter i 3,5 timmar och i Istanbull 5 timmar. Vi landade i Ercan Havaalani. Där stod en buss och väntade på oss. Vi var 13 personer, som var försenade. När vi kom till hotellet var kl. 02.30.
Vi bodde på Clubb Z i Kyrenia. Det är på den turkiska sidan av Cypern. Det blev inte många timmars sömn den här natten.

Torsdag 18 september
Efter frukost åkte vi kl.9.30 en sightseeing i Kyrenia där vi även åt lunch. Här fick vi en massa smårätter och sedan lamm. Vi gick upp i en borg, som låg högt upp i bergen. Vi åkte runt och tittade på platser där FN soldaterna hade varit. På kvällen var det gemensam middag i hamnen. Jag hade fått en förkylning, som bröt ut så jag orkade inte gå med. Det var skönt att få sova.

Fredag 19 september
Idag känns det bättre med jag hostar och är snuvig. Kjell har också en förkylning på gång. Idag åkte vi med en grekisk turistbuss eftersom de turkiska bussarna inte får köra över till den grekiska sidan. Vi åker runt i Troodosbergen och tittar på var de har haft sina posteringar. Det var serpentinvägar över bergen, väldigt vackert. Vi drack turkiskt kaffe på bykafeet i Gaziveran. Lunch fick vi i Xeros. Här blev det smårätter och en hel fisk. Vi åkte västerut. Eftermiddagsfika i Galento’s. Vi åkte till Limnitis sedan gränsövergången till södra Cypern vid Pyrgos. Här ser vi staden Pyros nere vid haver. Vi sover på hotell Tylos Beach Kato i Pyros. Havet såg inbjudande ut så vi tog ett dopp innan middagen, som var på hotellet. Här blev det byffe.